WIĘCEJ ŚRODKÓW NA ROZWÓJ KOLEI – REWITALIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 369 NA ODCINKU ŚREM – CZEMPIŃ

Premier Mateusz Morawiecki oficjalnie ogłosił plany zwiększenia budżetu dla programu Kolej Plus. Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów zwiększy finansowanie z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu zrealizowane zostaną aż 34 projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, zamiast 17. Wśród nich znalazło się 5 inwestycji z Wielkopolski. Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców. Program Kolej Plus przyczyni się do dalszego eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Jego celem jest zapewnienie lepszego dostępu do połączeń kolejowych mniejszych miejscowości z miastami wojewódzkimi. Nowe połączenia kolejowe wpłyną na poprawę warunków życia obywateli i turystów oraz spowodują wzrost atrakcyjności w różnych regionach Polski.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru. Wśród pięciu zakwalifikowanych, wielkopolskich projektów znalazł się projekt polegający na reaktywacji połączenia Czempiń – Śrem, co oznacza, że prace związane z przywróceniem ruchu pasażerskiego na tej linii mają szansę na otrzymanie dofinansowania z budżetu państwa. Linia Śrem – Czempiń stanowi około 21 kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 369 Mieszków – Czempiń, która zamknięta została dla ruch pasażerskiego w 1995 roku. Linia ta wybudowana została w 1885 roku, a w roku 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie. W dniu 19 grudnia 2002 roku Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął uchwałę w sprawie likwidacji odcinka linii kolejowej 369 Śrem – Czempiń, a następnie zbędne mienie przekazał do zasobów PKP S.A. w celu przeprowadzenia fizycznej likwidacji. Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. Dlatego też ponowne uruchomienie tego połączenia stało się działaniem priorytetowym zarówno władz samorządowych Śremu, a wsparcia temu projektowi udzielają także władze Gminy Czempiń. Zakwalifikowanie projektu do drugiego etapu oznacza, że samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej +.

Najnowsze artykuły