Upoważnieni Pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Śmigla wraz z funkcjonariuszami policji od 14.03.3018 roku będą kontrolować czy w przydomowych piecach są spalane odpady. W tym celu gmina Śmigiel zakupiła przenośny detektor tzw. SMOGU, za pomocą którego będzie można ustalić zawartość w powietrzu szkodliwych dla zdrowia pyłów oraz lotnych związków organicznych, a także podpisała umowę z Centralnym Laboratorium Pomiarowo-Badawczym Sp. z o.o., z Jastrzębia–Zdrój, które przeprowadzi badania pobranych próbek ustalając przede wszystkim skład chemiczny popiołu. Na podstawie tej analizy można będzie stwierdzić, czy do pieca trafiały niedozwolone odpady, w tym: opakowania plastikowe i foliowe, wyroby z gumy, drewno pokryte farbami lub elementy mebli tapicerowanych. Decyzję o sposobie zakończenia każdej sprawy, w tym m.in. o wdrożeniu postępowania mandatowego, urzędnicy i policja będą podejmować indywidualnie na podstawie oceny zdarzenia, postępując w granicach posiadanych uprawnień i zgodnie z przepisami prawa. “Zainstalowane czujniki czystości powietrza na terenie gminy pokazują, że problem występuje. Zależy nam na ochronie środowiska, a przede wszytskim na zdrowiu mieszkańców. Liczę, że z dnia na dzień świadomosć każdego z nas będzie większa i wszyscy zadbamy o nasze wspólne dobro, jakim jest środowisko, a przede wszystkim zdorowie, które jest najważniejsze” – komentarz zastępcy burmistrza Śmigla Marcina Jurgi.
źródło: Urząd Miejski Śmigla